Achter de schermen bij Wegen en Verkeer: siliconen ruimen op de Antwerpse Ring

De afgesloten wegstroken na het ongeval op de Antwerpse Ring waarbij een vrachtwagen een lading siliconen verloor.
Foto: Belga

Het was een drukke woensdag voor de collega's van Agentschap Wegen en Verkeer. De oorzaak? Een vrachtwagen verloor vloeibare siliconen op de Antwerpse Ring, die moeilijk te verwijderen zijn. Expert Wegenbouwkunde Margo Briessinck legt uit. Dit artikel verscheen op het intranet van Wegen en Verkeer.

Margo: 'Die siliconen zijn in de poriën en scheurtjes van het beton gedrongen, waardoor het reinigen heel moeilijk verloopt. Het is een kleverig product dat nu in minuscule poriën van het wegdek zit. Bovendien zijn die siliconen erg glad, waardoor de stroefheid van het wegvak fors afneemt.'

'Uit onze metingen blijkt dat de stroefheid lager ligt dan wat ik ooit gezien heb. Het is er momenteel te glad om het verkeer over te laten rijden en dus hebben we twee rijvakken moeten afsluiten.'

Lees verder onder de foto.

verkeersongevalantwerpen_detail_belga.jpg

Kan je niet gewoon 2-3 cm beton afschrapen?

Margo: 'Je zou daarmee de complete structuur aantasten. Dat betekent een halvering van de levensduur van de verharding per cm die je zou affrezen. Eventueel kan je wel een aantal millimeter affrezen, maar dan moet je eerst zeker weten dat die verontreiniging niet dieper zit. Daarom voeren we kernboringen uit.'

'Op basis van onze eerste vaststellingen zou het om een relatief oppervlakkige verontreiniging gaan. Daarom gaan we de hele zone fijnfrezen met langsgroeven. Op die manier willen we het wegdek opnieuw stroever maken, zodat er weer verkeer over kan. Gespecialiseerde firma’s zijn al onderweg naar Antwerpen om die werken uit te voeren.' 

 

Een nieuwe asfaltlaag aanbrengen is geen optie?

Margo: 'Dat zouden we kunnen doen, maar het is onze allerlaatste oplossing. Een toplaag leggen kost immers veel geld. Bovendien kan je dat niet uitsluitend op de getroffen rijvakken doen, maar moet je de hele wegbreedte aanpakken. Aangezien het ongeval op het breedste stuk van de Ring gebeurde, spreken we over 5-6 rijstroken over een afstand van ongeveer 1 kilometer en zou dat erg veel kosten.'

 

Wie gaat dit betalen?

Charlotte Wauters, teamverantwoordelijke Schade WOV: 'Dit is een klassiek schadedossier, zij het dan wel met een uitzonderlijke omvang en impact op de mobiliteit in Vlaanderen. Eens de herstellingswerken voorbij zijn, zullen we alle reële kosten in kaart brengen en die verhalen op de veroorzaker of zijn verzekeraar.'

'Het gaat hier echter alleen om de reële schade aan het wegdek, de eventuele economische schade voor de Belgische economie wordt niet meegerekend. De inkomsten die we via de veroorzaker ontvangen, vloeien overigens - net als alle inkomsten van AWV - rechtstreeks door naar de algemene begroting van de Vlaamse Regering. En dus niet specifiek naar Wegen en Verkeer Antwerpen.'

 

Reacties

Triest afscheid

Petra Goovaerts - 13 - 30/11/2017 - 10:08

De collega's van VDAB kregen die woensdag 22 november bijzonder slecht nieuws te verwerken. In de staart van de file gebeurde een ongeval met een vrachtwagen die inreed op een personenwagen. Daarbij kwamen Danny Schuttyzer, instructeur zwaar vervoer bij VDAB in Wondelgem, en Kelly Dufoort, dochter van Nancy Dufoort, administratief bediende bij VDAB in Temse, om het leven.
Danny gaf privé rijles aan Kelly toen het ongeval gebeurde. De hulpdiensten probeerden hen nog te reanimeren, maar er kon geen hulp meer baten.
We betuigen onze innige deelneming aan de getroffen gezinnen en de naaste collega’s.

Petra (13)

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.