Kennedytunnel klaar voor lopers 10 Miles

Kennedytunnel klaar voor lopers 10 Miles

Het wordt komende zondag druk in de Kennedytunnel in Antwerpen. Tussen 13 en 16.30 uur worden er 40.000 mensen verwacht. Lopers welteverstaan, want zondag vinden de 10 Miles plaats. Maar hoe maak je de drukste tunnel van Vlaanderen klaar voor zo'n wedstrijd? Kris Van Duyse van Agentschap Wegen en Verkeer legt uit.    

Zo'n loopwedstrijd van 16 km in en om Antwerpen vraagt heel wat voorbereiding. 'De afgelopen maanden hebben we geregeld samengezeten met het organiserend evenementenbureau Golazo, de stad Antwerpen en het Vlaams Verkeerscentrum', licht Kris toe. 'De 10 Miles is uiteraard niet aan zijn proefstuk toe, maar elk jaar wil de organisatie toch iets aan het traject of inkleding verbeteren. Dat heeft altijd wel zijn impact op de timings.'

'Samen met collega Paul Bouts ben ik aanwezig om na te gaan of alles volgens de afspraak verloopt. De lopers passeren niet alleen in de Kennedytunnel, maar het parcours gaat ook langs de Bolivartunnel en de Waaslandtunnel. Ook daar zien wij erop toe dat alles in orde is.'

 

Ventilatoren

De politie zorgt er samen met een signalisatiefirma voor dat de Kennedytunnel leeg raakt. Eén voor één worden alle op- en afritten afgezet en wordt het verkeer afgeleid. Meteen na het afsluiten van de tunnel en voor de passage van de eerste lopers schiet Kris in actie.

'Ik laat de ventilatoren nog eens stevig blazen, zodat de uitlaatgassen uit de tunnel raken. Daarna doe ik nog een laatste visuele inspectie op zwerfvuil. Het echte reinigen van de tunnel gebeurt zondag niet meer. Iedere maand sluiten we gedurende een nacht telkens één van de kokers van de Kennedytunnel voor onderhoud en herstellingen. Bij de vorige sluiting begin april hebben we rekening gehouden met de komende 10 Miles.'

10milesinkennedytunnel.jpg

Foto Belgaimage/Kristof Van Accom
 

Fietstunnel

Echte tips voor lopers heeft Kris niet. 'De lopers hebben twee rijstroken ter beschikking in hun traject door de Kennedytunnel en het is niet zo dat het asfalt op de ene strook er minder bij ligt dan op de andere', geeft Kris mee. 

'Als je tijd en adem over hebt, moet je zeker eens naar de vluchtdeuren kijken. Die komen namelijk rechtstreeks uit op de Fietserstunnel. En de Kennedytunnel is een van de weinige tunnels in Europa waarbij de vluchtruimte achter de vluchtdeuren publiek toegankelijk is - als fietstunnel in dit geval.'
 

Papier

Tegen 17 uur wordt de tunnel opnieuw vrijgegeven voor alle verkeer. 'Kort voordien laat de organisatie de tunnel nog eens schoonmaken, zodat alle papierwikkels of bekers weggehaald worden. Meestal gebeurt dat door een lokale jeugdvereniging. En dan kan de Kennedytunnel opnieuw open voor alle verkeer', besluit Kris.

Reacties

Kijk ook eens naar de wandbekleding!

Joris Dockx - afdeling Maritieme Toegang - 21/04/2017 - 03:37

Nog enkele "weetjes" van een "oud-strijder" (die binnen 10 maand "afzwaait).
De Kennedytunnel werd in 1979 in gebruik genomen. De huidige brandwerende bekleding (min. 2 u brandweerstand) werd n.a.v. het 10-jarig bestaan van de tunnel in 1988 in gebruik genomen. Het ontwerp van de "tijdloze" tekening van deze bekleding werd (in mijn opdracht) door een Gents studiebureau uitgewerkt.
Ik ben nog steeds "fier", telkenmale ik er door rijdt en de bekleding mooi proper is en blinkt als een spiegel! Proficiat voor de collega's die de bekleding zo goed onderhouden.

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.