Blog Gezond bewegen: 'Die drie sportsessies per week blijven vast in mijn agenda staan'

Michelle Smets blogt over haar deelname aan Gezond bewegen

Michelle Smets (29) werkt als specialist Erkennen en Subsidiëren bij het agentschap Onroerend Erfgoed. 

Ze doet mee aan Gezond bewegen omdat ze graag eens de award voor ‘sportvrouw van het jaar’ zou willen winnen. Bovendien is ze vorig jaar na 15 jaar eindelijk gestopt met roken en wil ze haar lichaam een extra steuntje geven door zo gezond mogelijk te gaan leven. 

 

Het is al voorbij…

Drie maanden, ze zijn echt voorbij gevlogen. Ervaringen zoals deze laten je toch even stilstaan bij de vluchtigheid van het leven. Wat in januari nog een eeuwigheid leek, ging voorbij in een vingerknip.

Die eerste weken was het nochtans geen kinderspel. Je gooit je planning, je sociaal leven en je levensritme helemaal overhoop zodat je toch minstens drie uur kan vrijmaken om te gaan sporten. Ik heb nog maar weinig mensen horen zeggen dat ze teveel tijd hebben in hun leven, wekelijks enkele uren blokkeren is dus voor niemand een evidentie.

Maar je hebt je ingeschreven voor dit project en dat wil zeggen dat je er iets moet voor over hebben. En het klopt inderdaad wat onze sponsor Karine in het kennismakingsgesprek tegen ons zei: na een tijdje wordt dat een evidentie.

Vandaag plan ik moeiteloos een loopsessie in mijn agenda in, hoe drukbezet die ook mag zijn. Sportkledij meenemen op citytrip of op familieweekend is vanzelfsprekend geworden. Opstaan op een uur dat zelfs de vogels nog geen zin hebben om te fluiten: het kan. Hoewel je zou denken dat mijn agenda daardoor nog drukker geworden is, bezorgt dit me op wonderbaarlijke wijze een rustiger gevoel. Enkele uren me-time per week: het kan zeker slechter.

Ander ervaringen die ik met jullie nog kan delen over het project:

  • Ik ontdekte dat sporten écht plezant is, maar ik ontdekte ook dat je niet moet overdrijven. En yoga én karate én zumba én aquazumba én aerobics én lopen is gewoonweg teveel van het goede. Je moet keuzes maken, maar op die manier hou je wel de sporten over die je echt graag doet en waarvoor je al eens makkelijker een uur vroeger uit je bed zal kruipen.
  • Van gezond bewegen an sich ga je niet miraculeus vermageren. Op die twaalf weken tijd verloor ik welgeteld 1 kg en 1 procent van mijn vetpercentage. Het donderwolkje dat mijn lichaamssamenstelling illustreert, is dus zeker nog niet verdwenen. Maar het zonnetje komt langzaam toch al piepen. Gezonde voeding is minstens even belangrijk en zo mogelijk nog belangrijker als je aan je figuur wil werken.
  • Op het kennismakingsgesprek met de sportcoach in januari werd gevraagd een sportief doel op te geven. Voor mij was dat toen om 10 kilometer te kunnen lopen. Eind april overtrof ik mijn stoutste verwachtingen en liep ik zelfs de 10 miles uit. Ik was zeker niet de snelste, maar ik ben nog nooit zo fier geweest op mezelf. Gezond bewegen zorgt dus wel degelijk voor een betere conditie en een bouwt deze vooral op een verantwoorde manier op.
  • Ik hou het vandaag nog steeds vol! Maandag 15 mei hebben we onze terugkomdag en loopt het project zogezegd volledig ten einde, maar die drie sportsessies per week blijven vast in mijn agenda staan.

Op naar het volgende doel! 

Michelle

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.