Blog Gezond bewegen: 'Ik heb de finish gehaald!'

Laurence De Bolle van het Departement Cultuur, Jeugd en Media en deelnemer aan Gezond bewegen

Laurence De Bolle (38) werkt bij het Departement Cultuur, Jeugd en Media.

Laurence omschrijft zichzelf als: harde werker, mama van twee jonge kinderen met een grote familie en een druk sociaal leven, gepassioneerd cultuurliefhebber en totaal onsportief.

'Geef mij maar mijn knusse zetel, een gezellig cafeetje met de vrienden of een fijn bezoek aan een expo. Ik heb het te druk om die loopschoenen nog eens te zoeken. Ik loop al genoeg achter mijn kinderen.' Tot begin 2017, toen ze werd geselecteerd voor Gezond bewegen.

 

De finish gehaald

Yes! De 12 weken gehaald. 3 keer per week gaan sporten; in totaal 24 uur (wat lijkt dit weinig!) en heel wat ‘sportpunten’ bij elkaar gesprokkeld. 96% gehaald. Grote onderscheiding dus. ;-)

Nu nog de fittest, die zal uitmaken of die conditie nu werkelijk verbeterd is … Best spannend.

Na deze 12 weken is het echter ook tijd voor een balans. Hoewel ik echt blij ben dat ik de finish gehaald heb, besef ik dat dit maar het begin is van een meer gezonde levensstijl.

 

# sporten is hard werken 

Het was soms echt moeilijk om tijd vrij te maken om te sporten. In de chaos van elke dag met te veel to do’s op mijn lijstje, was het echt vechten om dat uurtje weg te kunnen en te werken aan mezelf. Ik hoop echt dat ik dit kan volhouden en sporten in mijn dagelijkse routine kan houden. Want – hoe je het ook draait of keert – als ik nu opgeef, is al de moeite voor niets geweest. De opgebouwde conditie is zo weer weg. Volharden dus!

 

# sporten alleen is niet voldoende 

Ik heb me de voorbije weken geconcentreerd op het sporten, maar gezond leven is zo veel meer. Het is een evenwicht vinden tussen het werk en thuis, het is gezond en gevarieerd eten, het is voldoende me-time en het is fijne relaties hebben met de mensen rond je heen. Ik moet zeggen dat hier nog werk aan de winkel is. De balans is de voorbije maanden sterk naar werk (en sport) gegaan. Mijn streefdoelen halen, zorgen dat de deadlines niet overschreden worden, … waren prioriteit. Dus tijd om ook andere aspecten in mijn leven onder de loep te nemen.

 

# sporten doet niet vermageren 

Sporten is zeer goed voor je lichaam en dat voel je. Je voelt je sterker, je conditie en je spieren worden beter. Maar het is echt een fabel dat je hiervan vermagert of dat je lichaamsbouw verandert. Wil je vermageren, dan moet je echt je eetstijl ook aanpassen. Je moet je calorieën tellen en minder eten. Voor jezelf dus te bekijken wat je streefdoel is.

 

# goede voorbeeld voor de kinderen 

Als je het mij vraagt, was dit misschien wel mijn belangrijkste streefdoel. Ik weet niet of ik dit doel gehaald heb. In ieder geval ga ik blijven stimuleren dat ze sporten en bewegen. En ik doe mee. 

 

# stap eens uit je comfortzone

Hier heb ik het meest van genoten. Sporten was zeker mijn comfortzone niet. Het was iets nieuws vol eerste stappen. Het was fijn om nieuwe ervaringen op te doen en hier met de vrienden en familie over te praten en te lachen. Wie weet, ga ik nog wel eens parachutespringen … ;-)

 

# rust is super belangrijk 

Tijdens het fitnessen verscheen dit op het scherm: ‘Wist je dat rust superbelangrijk is?', samen met: ‘Zonder herstel boek je geen vooruitgang.’ Wees niet te streng voor jezelf. Lukt het eens niet, neem de draad de volgende keer terug op. Ik heb bijvoorbeeld ondervonden dat een vakantieperiode met kleine kinderen in huis een zeer moeilijke periode is om te combineren met sport. Wel, wring je niet in honderd bochten, maar leg je erbij neer dat het sporten wordt uitgesteld, en niet afgesteld.

En uiteindelijk ben ik heel blij met mijn deelname aan Gezond bewegen. Het was de stap die ik nodig had om zelf in actie te schieten!

Laurence

 

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.