Blog Gezond bewegen: 'Ik moet een doel hebben'

Karolien Rottiers van het Departement WVG doet ook mee aan Gezond bewegen

Karolien Rottiers (38) werkt als sectorverantwoordelijke ouderenzorg bij Zorg en Gezondheid.

Na een lange periode van rugproblemen en een operatie kwam Gezond bewegen voor Karolien als geroepen. 'Eindelijk kon ik op een begeleide en dus veilige manier opnieuw wat meer gaan bewegen. De angst om door een verkeerde beweging weer dagelijks pijn en klachten te krijgen, hield me erg tegen. Terwijl ik vroeger heel sportief was en drie keer per week liep. Op het werk hadden we zelfs een loopclubje.'

 

Maandag 16 januari 

Workshopavond 1 over persoonlijkheid en motivatie. Ik leer dat 80% van mijn persoonlijkheid genetisch is bepaald. Als ik mezelf dus niet kan motiveren om te bewegen ligt dit aan mijn genen. Oef. Hier kan ik me wel in vinden.

Vrijdag 20 januari

Ik ga vanavond voor het eerst naar een voetbalmatch kijken. Ook al is het heel koud vandaag, toch besluit ik om te fietsen naar de Ghelamco Arena. Kwestie van mij toch wat voor te bereiden op mijn fitheidstest maandag.

Zondag 22 januari

Ik heb net mijn sportkledij klaargelegd. Deze zak mag ik morgenvroeg niet vergeten meenemen. Ik lees ook de instructies voor morgen na: Hoe je optimaal voorbereiden op het Test- en Coachmoment? Breng zeker uw ID (Identiteitskaart) mee voor een snellere administratieve opvolging, tracht daags voor de testdag géén belastende fysieke activiteiten in te plannen, een normale slaapkwaliteit volstaat, op testdatum zelf 's ochtends een gezond ontbijt nuttigen. Tot 2 uur voor de testing mag u een lichte maaltijd nuttigen, beperk de opname van koffie op de testdatum, voorzie jezelf van sportieve kledij, sportschoenen en douchegerief, indien u medicatie gebruikt, graag de 'bijsluiter' van uw medicatie meenemen en vooral ... vergeet uw enthousiasme niet.
Ik leg ook een stuk chocolade klaar voor morgen, als beloning, en ’s nachts denk ik na over hoe ik kan onderhandelen met de coach. Kwestie van mijn programma haalbaar te houden hè.

Maandag 23 januari

Ik heb in mijn agenda staan dat ik mij om 10.40 uur moet aanmelden in het Boudewijngebouw voor een fitheidstest. In de uitnodiging staat dat ik de mogelijkheid krijg om een SportMed Testing & Coaching te ondergaan in het kader van 'Gezond bewegen'. Ik ben later dan voorzien in Brussel door weeral een treinvertraging. Ik ga eerst naar het Ellipsgebouw en heb natuurlijk enkele dringende mails te beantwoorden waardoor ik mij moet haasten om deze afspraak te halen. Onderweg denk ik: ondergaan? Gewoon verstand op nul zetten en ondergaan zeker. In het Boudewijngebouw wordt ik opgewacht door een vriendelijke mijnheer die mij de kleedkamer voor de vrouwen toont (trappen op, zucht, zucht). Daar ontmoet ik een andere kandidate die vraagt hoe mijn test is geweest. Ik moet echter nog mijn test afleggen!

Terug de trappen af en op zoek naar coach Luk. Die zegt me dat dat ik er precies zenuwachtig bijloop. Ik heb al een rood hoofd en moet nog aan het fietsen beginnen. Eerst bij een collega van Luk om wat lastige vragen te beantwoorden, me te laten meten (ik ben 1 cm gegroeid, hoera, komt goed uit voor mijn gewicht) en op de weegsschaal te staan (pijnlijk) en nog wat andere metingen. Als antwoord op de vraag naar mijn eetgewoonten zeg ik dat er op mijn bureau een stuk chocolade ligt te wachten als beloning voor de geleverde inspanning. Zal wel niet het juiste antwoord geweest zijn … 

Daarna op de fiets. Naast me is er een man aan het fietsen en ik zie dat hij al 20 minuten op zijn teller staan heeft. Ik neem me voor om hem te kloppen. Zal dus mijn persoonlijkheid wel zijn. De man stopt en ik ben blij! Na 29 minuten vallen de PC’s uit. Ben totaal in paniek. Stel dat mijn inspanning niet is opgeslaan. Grr. Waarom moet dit ook nu gebeuren. Ik merk dat ik me wat overdaan heb. Met een knalrood hoofd ga ik op zoek naar de douches. Terug naar het Ellipsgebouw. In de lift ontmoet ik de AG die me aanspreekt. Ik probeer mijn kleur te verklaren, maar toch. De rest van de dag moet ik bekomen van de geleverde inspanning. Waarom wou ik die man ook kloppen?

Om 16.00 uur terug naar het Boudewijn om de resultaten van de test te bespreken. We ontvangen ook een HeartRateCoach-set waarin ons individueel 12 weken beweeg/trainingsprogramma is geprogrammeerd (wandelen, fietsen en crosstrainer). Hoe meer uitleg Luk geeft, hoe slechter ik me voel. De resultaten worden in ons rapport aangegeven met een zon en wolken. Mijn SportMed cardio gezondheidsmeter staat op een regenwolk waarachter een zon komt piepen. Gezondheidsimpact: licht risico wordt er bij vermeld. Echt slecht wordt ik van het resultaat van mijn lichaamssamenstelling. Hier staat de meter stil op een regenwolk zonder zon. Lichaamssamenstelling: zeer slecht en verhoogd risico. Pfff. Waarom heb ik mij ook ingeschreven? Naar de trein al zuchtend en blazend. Ik heb het gevoel dat ik kan doodvallen. Nog nooit heb ik zo’n slecht rapport gekregen. De hele nacht lig ik te woelen. Geef ik op of ik begin ik er echt aan?

Dinsdag 24 januari 

Gelukkig werk ik vandaag thuis. Heb een rothumeur door dat rapport. Gelukkig moet ik geen enkele collega onder ogen zien. Stel dat ze vragen naar de uitslag van mijn fitheidstest.

Om 17.20 uur bel ik aan bij de buurvrouw. Ik zeg haar dat ik ga doodvallen. Ze probeert me gerust te stellen en we gaan samen 55 minuten wandelen en uitrazen. Mijn eerste activiteit is geregistreerd. Hoop ik toch want mijn horloge heeft tijdens de wandeling veel gepiept en ik weet niet wat dit betekent. Ik mail ’s avonds voor de zekerheid naar Luk om te controleren of ik op de juiste knopjes op die horloge heb geduwd. Ik print ook de handleiding uit maar dit is me veel te ingewikkeld. ’s Nachts denk ik er aan om me in te schrijven in een fitnesscentrum. Zo kan ik ook het gebruik van de crosstrainer registeren zoals op mijn programma vermeld wordt. Ik zie het volledig zitten!

Woensdag 25 januari

Ik zoek uit welke fitnesscentra er in de buurt zijn maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik besef dat dit mijn ding niet gaat zijn. Ik ben een buitenmens en wil niet na een hele dag op de trein en op kantoor opgesloten geweest te zijn, weer binnen kruipen om te bewegen. Ik schrap de crosstrainer officieel uit mijn programma (ook al staat dit als derde activiteit geprogrammeerd in mijn horloge). Ik denk nog verder na. Mijn slecht rapport laat me echt niet los. Ik woon op wandelafstand van vijf grote supermarkten waarvan er een zelf in mijn straat is. Boodschappen doen is dus ook niet echt een inspanning voor mij tenzij ik tien keer per dag naar de winkel wandel. Ik besluit om vanaf nu te gaan winkelen in Sint-Denijs-Westrem. Doelloos fietsen is niets voor mij en doe ik ook niet. Dit is dus fietsen met een doel. Moet me lukken, hoop ik.

Donderdag 26 januari

Ik ben vandaag in Brussel en opvallend veel collega’s komen me vragen hoe het met me is. Ik zag er maandag namelijk niet zo goed uit … Ik besluit met de trap naar de 20ste verdieping te gaan voor een vergadering. Helaas heb ik mijn agenda niet goed gelezen en moest ik in blok B zijn. Met een rood hoofd start ik de vergadering.

’s Middags lucht ik mijn hart bij enkele collega’s die informeren hoe het met mijn project gaat. Ik vertel dat ik enkel uit vet besta. Ze proberen me te sussen. Vrouwen hebben gewoon een hoger vetpercentage. Dit is de natuur. Ik kan me wel vinden in deze uitleg maar toch. Een zonnetje zien verschijnen op mijn rapport zou me echt blij maken.

Zondag 29 januari

Een wandeling in de regen langs het Donkmeer. Het wordt echt een marteltocht want ik geraak bijna niet vooruit. Mijn lichaam wil niet wandelen.

Dinsdag 31 januari 

Ik doe mijn hartslagmeter aan voor ik op mijn fiets stap ’s morgens. Ik volg een infosessie over de kwaliteitsindicatoren in het Paleis der Academiën dus wil ik mijn fietstocht naar het station en het wandelen naar het Paleis der Academiën registreren. Helaas, ik heb volgens mijn horloge geen hartslag vandaag. Zo moet ik dus mijn dag beginnen, zonder hartslag! Op het fietspad probeer ik die band goed te trekken. Zal wel geen zicht geweest zijn voor die automobilisten en ik vertrek. Met hartslag gelukkig. Overdag krijg ik een telefoontje van een vriendin. Ze vraagt me of ik zin heb om ’s avonds samen te gaan eten. Zin heb ik wel maar ik heb een afspraak om plasma te gaan geven. Ik kan haar ompraten om mee te gaan en naar het donorcentrum te wandelen. Twee vliegen in één klap. De heen– en terugwandeling wil ik uiteraard registreren dus met de hartslagmeter aan en in flinke pas gaan we plasma geven.

Woensdag 1 februari

Ik ontvang een mailtje van Radek met de vraag om een tussentijdse evaluatie in te vullen. Ik schrijf onder meer dat ik de duurtijd van het project te kort vind. Donderdag 20 april moet ik terug een fitheidstest afleggen en mijn resultaten moet dan beter zijn. Grrr. Het mailtje zet me aan om een berichtje te sturen naar de buurvrouw. Om 18.00 uur gaan we een uurtje wandelen.

Woensdag 8 februari

In plaats van naar de supermarkt in mijn straat te gaan, neem ik de fiets en rij ik naar de winkel in Sint-Denijs-Westrem. Er worden 2 x 25 minuten fietsen geregistreerd.

Woensdag 15 februari

Ik stuur een mailtje naar de vroegere buurvrouw die ook in Gent woont met de vraag of ze vanavond mee gaat wandelen. Ze is enthousiast en komt tegen 18.30 uur naar mij. Om 18.30 uur bel ik bij de huidige buurvrouw aan. We wandelen de vroegere buurvrouw tegemoet en start ik het registeren op mijn horloge. Mijn horloge piept de hele tijd. We wandelen te traag, zeg ik. De buurvrouw zegt dat wandelen bij Karolien half joggen is. Ik leg uit dat ik tijdens de fitsheidstest die man wou kloppen en dat ik vermoed dat ik daardoor een zwaarder programma heb ontvangen. Typisch mij. We maken, ondanks dat het begint te regenen, nog een ommetje om zeker 55 minuten te wandelen.

Donderdag 16 februari 

’s Avonds fiets ik naar een infosessie van dr. Cammu met als thema een lang leven gezond. Ik dacht dat ik het meeste al wist (niet roken, bewegen, gezond eten) maar het wordt toch een boeiende avond met heel wat interessante tips en weetjes. Zo leer ik dat je bij Nordic walking sneller wandelt en ook je buikspieren traint. Gezien ik uit mijn rapport van mijn lichaamssamenstelling concludeer dat ik geen enkele spier heb, enkel vet, moet ik dit misschien eens proberen? Dr. Cammu brengt me ook bij dat we geprogrammeerd zijn om alleen te bewegen als we een doel hebben. Mijn idee om te gaan winkelen in de naburige gemeente en niet in mijn straat is dus zo slecht nog niet.

Vrijdag 17 februari

Waarom gaan die weken zo snel? Ik heb maar 1 x gewandeld deze week en 1 x gefietst. Gelukkig kan ik in de voormiddag gebruik maken van een bureaufiets. Hoewel, een voormiddag is precies wat te lang. Het voelt of ik doorligwonden heb aan mijn achterwerk. Ik kijk uit naar de 27ste. Dan staat er ’s avonds workshopavond 2 gepland over omgeving en gezonde levensstijl. Eindelijk zie ik dan de andere deelnemers terug. Het zal dan van 23 januari geleden zijn dat ik ze gezien heb. En hopelijk is mijn horloge tegen dan uitgelezen. Ik heb echt nood aan de bevestiging dat ik goed bezig ben. En aan een correcte registratie. Ben nog altijd niet zeker dat ik de juiste knopjes indruk van mijn horloge.

Karolien

 

 

 

Reacties

Eva - MOW - 28/03/2017 - 10:39

Fascinerend! Zitten is het nieuwe roken

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.