Blog Gezond bewegen: 'Ik wil spierkracht!'

Karolien Rottiers van het Departement WVG doet ook mee aan Gezond bewegen

Karolien Rottiers (38) werkt als sectorverantwoordelijke ouderenzorg bij Zorg en Gezondheid.

Na een lange periode van rugproblemen en een operatie kwam Gezond bewegen voor Karolien als geroepen. 'Eindelijk kon ik op een begeleide en dus veilige manier opnieuw wat meer gaan bewegen. De angst om door een verkeerde beweging weer dagelijks pijn en klachten te krijgen, hield me erg tegen. Terwijl ik vroeger heel sportief was en drie keer per week liep. Op het werk hadden we zelfs een loopclubje.'

 

Week 5

Maandag 20 februari - Ik heb vanavond afgesproken om te gaan wandelen. Na 1u30 minuten ben ik helemaal uitgewaaid.

Dinsdag 21 februari - Vanavond ga ik samen met mijn vroegere buurvrouw wandelen. Maar het is echt geen wandelweer. Het regent en waait al de hele dag. Stilletjes hoop ik dat ze onze afspraak gaat afbellen. Ik kan het niet maken om mij niet aan onze wandel-afspraak te houden, toch? Toevallig komt ik de ex-buurvrouw op de tram tegen en ze zegt dat ze het niet ziet zitten om in dit weer te gaan wandelen. Oef.

Zondag 26 februari - Een wandeling van 43 minuten in het Parkbos in Gent. Veel wind en een beetje regen … Helaas heb ik niet genoeg bewogen deze week en haal ik de weekdoelstelling niet (door het weer).

 

Week 6

Maandag 27 februari - Vanavond is er een workshop van Gezond bewegen met als thema ‘Omgeving en gezonde levensstijl’. Ik haast me naar het Boudewijngebouw. Het is een leuk weerzien met de andere deelnemers. Eindelijk. Hier heb ik naar uitgekeken. Het is sinds de bespreking van de resultaten van de fitheidstest op 23 januari geleden dat ik een van de deelnemers heb gezien. Ik had echt behoefte aan een babbel. Meer dan een maand geleden heb dat ik dat afschuwelijk rapport ontvangen en daarna heb ik niemand meer gehoord of gezien. Hoog tijd dus voor een opkikkerbabbel. Mijn horloge wordt voor het eerst gesynchroniseerd. Hopelijk ontvang ik vlug feedback over mijn prestaties.

Zondag 5 maart - Ik heb mijn weekdoelstelling niet behaald door overmacht. Het is te slecht weer en een hometrainer heb ik niet. De coach moet dat maar begrijpen.

 

Week 7

Woensdag 8 maart - Het blijft maar regenen en waaien. Ik vraag me af waarom dit project in de winter loopt en vind dat deelnemers die enkel buiten bewegen een joker verdienen. Niemand gaat toch wandelen in regen en wind. Te gevaarlijk ook.

Zondag 12 maart - Opnieuw moet ik de week afsluiten zonder dat ik mijn doelstelling behaald heb. Ik poets de frustraties van me af en denk dat ik beter mijn hartslagmeter had aangedaan om mijn resultaat op te krikken. Poetsen is toch ook bewegen?

 

Week 8

Woensdag 15 maart - Nog geen prestaties deze week. Maar vandaag heb ik nog eens afgesproken met vriendinnen om te gaan wandelen. En babbelen … Gelukkig is het weer wat beter. Ik kan weer met volle moed mijn activiteiten registreren.

 

Week 9

Dinsdag 21 maart - Vandaag geef ik samen met Radek een presentatie over het Gezond bewegen-project. Ik had beter mijn hartslagmeter aangedaan. Hoewel ik het goed kan uitleggen, sterf ik altijd weer van de stress als ik een grote groep moet toespreken. En ja, nu weet iedereen dat ik vooral uit vet besta.
‘s Avonds heb ik afgesproken om te gaan eten in het centrum van Gent. Ontstressen. Het wordt vanavond een wandeling naar en van het restaurant. Niet goed voor mijn vetmassa. Maar morgen beter. 

Woensdag 22 maart - Ik heb een afspraak met Radek om mijn horloge te synchroniseren. Eindelijk ga ik weten hoe goed of slecht ik bezig ben. Helaas zie ik vooral rode weken: maximaal 50 % van de weekdoelstelling is behaald. Grrr. Veel van mijn bewegingsactiviteiten tellen niet mee omdat ik de minimale hartslag niet haal. Wat een teleurstelling! Radek vraagt me om een extra inspanning te doen en ervoor te zorgen dat ik tijdens de laatste 4 weken mijn weekdoelstelling (100 punten) haal.
‘s Avonds heb ik gelukkig afgesproken om een wandeling te maken. Een ideale activiteit om de frustraties van de dag te verteren. En gelukkig zal het weer de komende dagen beter zijn. Wandelen in regen en wind is echt niet mijn ding en ik weiger om een binnenhuisactiviteit te doen.

Donderdag 23 maart - Op het werk wordt ik door collega’s betrapt als ik met een zoete beloning op weg ben naar de koelkast. Grrrr. Het is niet omdat ik meer lichaamsvet dan vetvrije massa heb, dat ik niets zoet meer mag eten, toch? ’s Avonds heb ik afgesproken met twee vriendinnen om te gaan wandelen. Ik vraag aan de ene vriendin of we al een halfuurtje vroeger kunnen starten zodat we zeker anderhalf uur kunnen wandelen. We vertrekken om 19.30 u en wandelen tegen 20.00 u naar het appartement van de tweede vriendin. Best dat we een halfuurtje vroeger gestart zijn. De tweede vriendin wil iets gaan drinken om haar verjaardag te vieren. We wandelen dus naar een café. Is ook een doel hé. We sluiten de avond af met een late wandeling naar huis. Gelukkige is een pauzeknop op de HeartRateCoach-horloge. Alles bij elkaar geteld kom ik toch nog aan anderhalf uur wandeltijd.

 

Week 10

Maandag 27 maart - Nog 3 weken om mijn resultaat op te krikken. Vanavond vindt workshopavond 3 plaats. Als thema lees ik in mijn agenda: Stress en bewegen + doorbreek de zitmarathon. Het is een heel interessante avond met veel nuttige tips, ook voor de collega’s. In de pauze laat ik mijn horloge synchroniseren door de coach. Ik leg hem uit dat ik niet begrijp waarom ik tijdens het fietsen niet de minimale hartslag (130 slagen / minuut) haal. Ik argumenteer dat ik misschien een sporthart heb gekregen door het project. Helaas gaat de coach niet mee in mijn theorie. Volgens hem heb ik geen spierkracht. Weer een weetje rijker. Ik foeter dat ik natuurlijk geen spierkracht kan hebben, ik besta volgens zijn rapport enkel uit vetmassa. Gelukkig maakt de treinrit in het gezelschap  van twee andere deelnemers dat ik mijn avond toch nog leuk kan afsluiten.

Zondag 2 april - Ik sta ’s morgens op mijn weegschaal en hoop dat het bewegingsproject een positief effect heeft op mijn gewicht. Niet dus. Van al dat wandelen en fietsen ben ik nog geen gram vermagerd. Tenzij een toename aan spieren een verklaring is voor het stabiel blijven van mijn gewicht. Zou toch kunnen?

 

Week 11

Dinsdag 4 april - Het is een mooie avond en ik heb met mijn buurvrouw afgesproken om samen te wandelen. We verkennen nieuwe buurten in Gent en besluiten als afsluiter nog een wandeling rond de Watersportbaan te maken. We stappen 1u48 minuten. Iets te veel van het goeie. Thuis plof ik in de zetel en merk ik dat ik pijn heb in mijn linker voet. Misschien heb ik een wandelletsel?

Woensdag 5 april - Geen pijn meer in mijn linker voet. Zo vlug krijg je dus geen wandelletsel. ’s Middags hoor ik dokter Cammu op de radio over gezond leven. We moeten allemaal meer bewegen! Gelukkig heb ik vanavond terug een afspraak voor een babbelwandeling. We hebben zoveel te vertellen dat we 1u40 wandelen. Hoera. Mijn doelstelling voor deze week is al overschreden!

Donderdag 6 april - In de namiddag doe ik samen met enkele collega’s wat oefeningen uit de presentatie van de workshopavond. Ze zijn enthousiast! ’s Avonds wil ik met de tram naar de winkel, maar net op tijd bedenk ik dat ik ook te voet kan gaan. Te voet naar de winkel dus en spontaan maak ik een omweg. Terug thuis merk ik dat ik 1u20minuten gewandeld heb?! Ben ik wandelverslaafd geworden? 

Vrijdag 7 april - Frank Deboosere voorspelt een week met regen en wind. Grrrr. Frank gaat mijn laatste week toch niet dwarsbomen?

Zondag 9 april - Het is prachtig weer vandaag. Ik ga wandelen en genieten in Het Leen in Eeklo. De bloemenpracht is er zo mooi dat ik te traag wandel. Omdat ik het gepiep van mijn horloge beu ben, besluit ik te wandelen zonder registratie.

 

Week 12

Maandag 10 april - Vandaag verschijnt week 12 op mijn horloge. De laatste week van het bewegingsprogramma. Nog 1 week dus voor die tweede fitheidstest …

Karolien

 

 

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.