Meter Gezond bewegen: '50 kg minder door sport en gezond eten'

Meter Gezond bewegen: '50 kg minder door sport en gezond eten'

‘Ik was 51, woog 108 kilo en nam medicatie voor mijn hoge bloeddruk en cholesterol. Toen heb ik de knop volledig omgedraaid.’ Tien maanden later weegt Karine Moykens, secretaris-generaal van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (WVG), vijftig kilogram minder, door te sporten en gezond te eten. Karine is dan ook de gedroomde meter van de actie Gezond bewegen.

Gedreven was ze altijd al, en dat is er nog niet op verminderd. Karine Moykens bruist van energie en voelt zich goed in haar vel, zoveel is duidelijk. Ze wil haar eigen ervaring nu met zoveel mogelijk mensen delen. ‘Ik hoop dat ik kan motiveren om ook gezonder te leven’, zegt ze.

Wanneer hebt u beslist dat u gezonder wou beginnen leven?  

karine_1_0.jpgKARINE: ‘In september 2015 is mijn vader gestorven met wie ik een heel goede band had. Hij was sinds zijn 49ste hartpatiënt en heeft altijd geprobeerd om zo gezond mogelijk te leven. Toch kampte hij 26 jaar met de grootste gezondheidsproblemen. Jarenlang drukte hij me op het hart om aan mijn gezondheid te denken. Hij zei altijd: ‘Je leeft zo hard op professioneel vlak, heb daar toch aandacht voor. Zorg eindelijk ook eens voor jezelf.’ Maar ik vond altijd de ‘juiste’ excuses.’

‘Door mijn drukke job had ik geen tijd voor sport of enige vorm van beweging. Ontbijten deed ik amper, de lunch bestond meestal uit broodjes en mijn hoofdmaaltijd at ik pas ’s avonds laat, met alle gevolgen van dien. Ik was 51, woog 108 kilo en nam medicatie voor mijn hoge bloeddruk en cholesterol. Hoewel er vanuit medische hoek op dat moment geen rode knipperlichten waren, heb ik na de dood van mijn vader wel de knop omgedraaid. Het moest gedaan zijn met al die excuses, nu ga ik ervoor.’

U wou afvallen door meer te bewegen en gezond te eten. Hoe ging u precies te werk?
KARINE
: ‘Ik had eerst als doel om 25 tot 30 kilo af te vallen. Ik wou ook op relatief korte termijn resultaat zien zodat ik de moed erin zou houden. Daarom nam ik contact op met een arts die ook een goede vriend is en die ik vertrouwde. Hij begeleidde me op het vlak van voeding. Ik nam ook een jaarabonnement in het fitnesscentrum. Ik ken mezelf genoeg om te weten dat ik met een maandabonnement onmiddellijk zou afhaken.’

‘Toen ik de fitnessmedewerkers zei dat ik 30 kilo in een jaar wou afvallen zonder operatie, vonden ze dat een utopie. ‘Dat zullen we dan nog wel zien’, heb ik hen geantwoord (glimlacht). Ik heb geen moment overwogen om me te laten opereren voor een bypass, ring of wat dan ook, omdat ik nog nooit eerder geprobeerd had af te vallen door meer te bewegen en gezond te eten. Alle respect voor mensen die het wel doen, maar ik wou het eerst op eigen kracht proberen. Als dat mislukte, zou ik wel nog zien.’

Hoe moeilijk waren de eerste maanden?

KARINE: ‘De eerste weken waren inderdaad zwaar, maar al bij al viel het mee. Als ik een goede raad mag geven: prik een goede startdatum. Zeg niet dat je er morgen mee begint, maar leg echt een datum vast en hou rekening met wat in je agenda staat. Doe het bijvoorbeeld niet net voor je met vakantie gaat, want dan weet je dat je lekker zal willen eten.’

‘Ik startte mijn dieet op 15 november omdat ik net daarvoor tijdens de herfstvakantie nog een champagnereis met vrienden had gepland. Op 15 oktober ging ik voor de eerste keer naar de fitness omdat ik het belangrijk vond om al een maand bewogen te hebben voor ik minder at.’
 

800 calorieën

KARINE: ‘De eerste drie weken van mijn dieet mocht ik maar 800 calorieën per dag innemen, dus dan kon ik niet fitnessen omdat ik te veel calorieën zou verbruiken. De feestdagen ben ik ingegaan met 1100 calorieën per dag, maar dankzij die klik in mijn hoofd ben ik daar vrij gemakkelijk doorgeraakt.’

‘Ik heb mijn gebruikelijke achtgangenmenu voor mijn gasten gekookt en me toch aan mijn dieet gehouden. Tijdens die periode leerde ik ook veel bij over gezond koken: welke producten zijn gezonder en beter, hoe kun je lekker koken zonder veel sauzen te gebruiken enzovoort. Ik weet nu van een heleboel voedingsmiddelen hun caloriewaarde, eiwit-, koolhydraten- en vetgehalte uit het hoofd (glimlacht).’

‘Bewegen hield ik ook goed vol. Ik had mezelf opgelegd om minstens een half uur tot een uur per dag te bewegen en sloeg geen enkele dag over. Al moet ik er wel aan toevoegen dat ik thuis een loopband heb gekocht. Want mijn agenda bleef natuurlijk even druk. Daarom zwom ik tijdens het weekend, fitnesste ik drie keer per week en de dagen dat ik er niet raakte, stond ik ’s avonds laat op de loopband. Ook op kerstnacht om half vier.’

Met succes. In tien maand tijd viel u 50 kilo af.

KARINE: ‘Tot verrassing van velen, maar ook van mezelf hoor. Vandaag weeg ik 58 kilo en ik voel me heel gezond. Bodyscans wijzen dat ook uit. Ik neem geen medicatie meer voor mijn bloeddruk of cholesterol. Ik bruis ook van de energie. Mijn collega’s kennen me sowieso als een heel energieke persoon en dat is er niet op verminderd (lacht).’

‘Ik probeer mijn ervaringen ook met andere mensen te delen omdat ik me er zo goed bij voel. In mijn kennissenkring zijn al drie mensen op dezelfde manier aan het sporten en diëten. Ze zagen zelf wat ik nog kan en mag eten. Nu volg ik geen vermageringsdieet meer, maar ik let natuurlijk wel nog op mijn voeding. En ik sport of beweeg gemiddeld vier keer per week. Soms lig ik al om half zeven ’s morgens in het zwembad of kom ik om 22 uur uit de fitness. Dat moet je in je agenda inplannen, maar het is zo’n onderdeel van mijn leven geworden dat ik het niet meer zou kunnen missen.’

karine_2.jpg

 

Met uw topfunctie is het wellicht niet altijd evident geweest. Wat heeft u geholpen om toch te slagen?  

KARINE: ‘Het heeft vooral met wilskracht te maken. Je moet de knop in je hoofd kunnen omdraaien. Doe je dat niet, dan is het risico groot dat je toegeeft aan allerlei excuses, zoals tijdsgebrek. En je moet ook bereid zijn om bij te leren. Leer bijvoorbeeld hoe je gezond kan eten en koken, zonder je alles te moeten ontzeggen.’

‘Geloof me, ik ben nog altijd een Bourgondiër. Af en toe eet ik een dessert en bij een lunch of diner drink ik ook een glas wijn. Mensen bekijken me soms met grote ogen omdat ze verwachten dat ik de hoeveelheid van een muisje eet. Maar ik eet echt wel normale porties. Het zijn de combinaties die ervoor zorgen dat je gezond eet. Ten slotte is het ook belangrijk om een sport te vinden die bij je past. Bij mij waren dat zwemmen en fitness, maar voor iemand anders zal dat totaal verschillend zijn. Je kunt niet zomaar kopiëren. Eenheidsworst werkt niet.’

‘Geen tijd’ is een veelgebruikt excuus om het op te geven. Welke valkuilen zijn er nog?

KARINE: ‘Prik een goede startdatum en laat je niet te laten verleiden op  speciale dagen zoals Sinterklaas, kerst, verjaardagen, Pasen, vakantie… Stel realistische doelen, want anders hou je het niet vol. Nu ja, het fitnesscentrum vond ook dat 25 of 30 kilo niet realistisch was, maar ik ken mezelf en wist op dat moment beter. Ik heb mijn doel ook telkens bijgesteld, richting nog meer afvallen. Toen ik 30 kilo was afgevallen, wou ik nog een stap verder gaan, want mijn BMI was toen nog niet optimaal. Nu heb ik de optimale vetverbranding, mijn verhouding vet en spiermassa is in evenwicht. Tot slot: sta open om bij te leren, dat is echt een proces. Zo heb ik het voorbije jaar de smaak van groenten en fruit ontdekt en geleerd welke soorten vis en vlees ik het best kan eten.’
 

Koppigheid

Wat heeft u het voorbije jaar over uzelf geleerd?

KARINE: ‘Ik weet dat ik een gezonde dosis koppigheid bezit, maar net die wilskracht en doorzettingsvermogen hebben me enorm geholpen. Ik moet op het werk flexibel zijn, en dat heb ik privé ook gedaan. Vroeger interesseerden groenten en fruit me niet, nu vind ik ze superlekker. Alles inplannen in mijn agenda was ook niet altijd evident, maar het is gelukt.’

U bent meter van het project Gezond bewegen, dat het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) en Sport Vlaanderen lanceerden. Waarom?

KARINE: ‘Zulke initiatieven zijn absoluut nodig. Veel mensen beseffen dat ze iets aan hun levensstijl moet veranderen maar hebben een duw in de rug nodig om de stap te zetten. Als we als overheid en werkgever een handje kunnen helpen, waarom zouden we dat niet doen? Hoe vaak zie je geen collega’s die hard werken, een gezin hebben, iedere dag pendelen en daardoor relatief weinig tijd overhebben voor zichzelf? Je goed voelen in je vel is zo belangrijk dat je daar als werkgever oog moet voor hebben.’

‘Ik zie Gezond bewegen als een belangrijk onderdeel van welzijn op het werk, als preventie voor stress of burn-out. Preventie is al lang een Vlaamse bevoegdheid. Alle opeenvolgende ministers van volksgezondheid hebben er altijd op ingezet en het is mijn plicht als secretaris-generaal van WVG om er nog meer de aandacht op te vestigen. We hebben bijvoorbeeld al gezondheidsdoelstellingen rond kankerscreening en vaccinatie die goed gekend zijn, maar onze doelstelling rond meer bewegen en gezonde voeding kan echt wel meer promotie gebruiken.’

gezond_bewegen_1000.jpg

 

32 Vlaamse ambtenaren zijn geselecteerd om deel te nemen aan Gezond bewegen. Hoe hebben jullie die kandidaten geselecteerd?

KARINE: ’Toen we de oproep in oktober 2016 lanceerden, hadden we niet verwacht dat 620 mensen zich zouden inschrijven. We hebben geprobeerd om een goede mix te maken: man/vrouw, jong/oud, gespreid over de diverse beleidsdomeinen en niveaus. Het zijn allemaal collega’s die weinig of niet bewegen. Wie al inspanningen deed of al een beetje sport, hebben we niet geselecteerd.’

‘We vonden het vooral ook belangrijk om gemotiveerde mensen te vinden die potentieel hebben. Ze hebben een duwtje nodig, maar zijn ook bereid om na de maandenlange begeleiding alleen verder te doen. We laten niet alleen gezonde twintigers, dertigers, veertigers of vijftigers meedoen maar ook mensen met een ziekte of beperking. Wie rugklachten of een handicap heeft, vindt vaak nog moeilijker de geschikte sport of beweging.’

Hoe reageerde u toen AgO bij u aanklopte om meter te worden van Gezond bewegen?

KARINE: ‘Ik was eerst verrast, maar ook wel trots. Omdat ik me zo goed voel, wil ik mijn ervaringen delen. Ik wil als ervaringsdeskundige ook klaarstaan om als een soort coach op moeilijke momenten mijn ervaringen te delen en anderen te motiveren om vol te houden. Ik weet wat het is en kan waardevolle informatie geven die verder gaat dan het louter sportieve. Het meterschap past natuurlijk ook perfect bij mijn functie en beleidsdomein.’

Wanneer is Gezond bewegen voor u geslaagd?

KARINE: ‘Het zou mooi zijn mocht 60 tot 70 procent van de deelnemers de eindmeet halen. We moeten realistisch zijn: sommigen zullen afhaken. Met de eindmeet halen, bedoel ik dat de deelnemers het niet alleen volhouden tijdens de zes maanden van het project, maar ook daarna verder doen. Bewegen en gezond eten een vaste plek in je leven geven is een belangrijke graadmeter.’

Wat zou u de deelnemers al zeker adviseren?  

KARINE: ‘Zorg ervoor dat je iemand hebt bij wie je terechtkan wanneer je een moeilijke dag hebt. Zet door, ook al wil je veel liever in de zetel liggen. Denk aan het doel dat je hebt gesteld en de voldoening die je eruit zal halen. En leer hoe je zelf in elkaar zit. Luister naar je lichaam en kies de sport die bij je past. Wanneer je iets niet graag doet, zal je het sowieso niet volhouden.’

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.