Minder CO2, evenveel comfort: 3 milieuvriendelijke wagens getest

Minder CO2, evenveel comfort: 3 milieuvriendelijke wagens getest
(Foto's: ID/Joost De Bock)

Het Facilitair Bedrijf wil het wagenpark van de Vlaamse overheid vergroenen. Daarom was er eind september een eerste Dag van de duurzame mobiliteit.

Fleetmanager Alain Caytan beheert bij VDAB de dienstvoertuigen. Hij bracht voor 13 een bezoek aan de mobiliteitsmarkt en testte 3 auto's en 1 fiets uit.

 

1. Hybride elektrische wagen

‘Dit wordt misschien de nieuwe dienstwagen van gedelegeerd bestuurder Fons Leroy van VDAB. Het is een plug-inhybride, wat betekent dat je hem kunt opladen op het elektriciteitsnet (aan een laadpaal of een gewoon stopcontact, red.). Dit type is de beste keuze omdat Fons lange afstanden aflegt. Als je 300 tot 500 km per dag rijdt is een volledig elektrische wagen nog geen optie. En een Tesla? Dat is een hoger segment, voorbehouden voor ministers.’

_volvo.jpg

De mening van Alain:

‘Een stille en heel comfortabele wagen met heel wat toeters en bellen, wat nodig is voor een auto waar je zo’n 55.000 km per jaar mee rijdt. Een van die snufjes is de head up display, waarmee informatie op de voorruit wordt geprojecteerd. Zo kan je zien hoe snel je rijdt, en wat de toegelaten maximumsnelheid is. Handig en veiliger, want je hoeft daarvoor niet meer naar je dashboard te kijken. De wagen heeft een benzinemotor, met de batterij alleen kan je 45 kilometer rijden. Dit model heeft een laag verbruik en een uitstekende Ecoscore van 82. Deze categorie wagens moet voor ons een score hebben van minstens 68.'

jdb_887974_volvo_interieur.jpg

Een wagen met heel wat toeters en bellen, ook op het dashboard. 

 

2. 1OO% elektrische bestelwagen

'We hebben bij VDAB al zes van deze bestelwagens. Voor onze medewerkers vraagt het natuurlijk wel een aanpassing om over te schakelen op een 100% elektrische wagen. Met een volle batterij kan je ongeveer 100 km rijden. Dat volstaat voor ons, want de wagens kunnen bijvoorbeeld opgeladen worden aan een laadpunt op de sites van de VDAB, of gewoon in het stopcontact. Typisch is de range anxiety: de angst dat je batterij leeg zal zijn voor je op je bestemming bent. Wij raden onze medewerkers aan om de wagen in het begin te testen, en zelf te ervaren hoe ver je ermee kunt rijden. Na die gewenning zijn ze gerustgesteld.'

jdb_887992_bestelwagen.jpg

De mening van Alain:

'Ik hoor veel goeds over deze wagen van onze onderhoudsmedewerkers. Het valt meteen op dat hij heel stil is en comfortabel rijdt. Er zijn geen versnellingen. En belangrijk voor een bestelwagen: de laadruimte is best groot (zo'n 3474 liter of 4,3 m³). Bovendien ziet hij ziet er echt wel mooi uit. Op het dashboard kun je heel goed volgen wat het niveau is van de batterij en hoeveel kilometer je nog kunt rijden. Opladen kan snel - in 30 minuten - aan een snellaadpunt, in 4 uur aan een wallbox en in 10 uur als je een gewoon stopcontact gebruikt.'

 

Enkele voordelen van elektrische en hybride wagens in vergelijking met benzine of diesel:

  • Milieuvriendelijker, want minder fossiele brandstoffen. 100% elektrische wagens stoten helemaal geen CO2 uit, tenzij op de plaats van de elektriciteitsproductie. Opladen met zonnecellen is 100% CO2-vrij.
  • Elektriciteit is goedkoper dan benzine.
  • Stil en comfortabel.

 

3. CNG wagen

‘Een monovolume die rijdt op basis van aardgas. CNG (Compressed Natural Gas, samengeperst aardgas) wordt de laatste jaren sterk gepromoot in het wagenpark van de Vlaamse overheid. Groot voordeel is dat er bijna geen uitstoot is van fijn stof en roetdeeltjes. Deze wagen heeft - net zoals alle andere CNG-wagens - nog een kleine benzinetank. Door die combinatie kan je een langere afstand afleggen.' 

jdb_887982_opel.jpg

De mening van Alain:

‘Een no-nonsense wagen die een ruim publiek aanspreekt. De motor is krachtig, je rijdt er heel soepel mee. De gastanks maken de auto zwaarder, maar dat merk je niet. Met een CNG-wagen mag je trouwens in een ondergrondse parking.’

jdb_887988_opel_tank.jpg

Alle CNG-wagens hebben ook een benzinetank, en dus een dubbele tankopening.

 

Enkele voordelen van CNG in vergelijking met benzine of diesel:

  • Milieuvriendelijker: veel minder (tot 95%) uitstoot van fijn stof, minder CO2 en minder stikstof.
  • CNG is goedkoper dan benzine of diesel en CNG-wagens zijn zuiniger.
  • Kan ook rijden op biogas, dat wordt verkregen uit de ontbinding van organisch afval. Nog extra ecologisch voordeel dus.
  • Tot eind 2020 betaal je in Vlaanderen geen verkeersbelasting voor een CNG-wagen. (Lees meer daarover op vlaanderen.be)

 

4. Snel en comfortabel: de elektrische dienstfiets

Dienstfietsen mogen uiteraard niet ontbreken. We overwegen om in Brussel en op enkele andere locaties elektrische dienstfietsen te voorzien voor onze medewerkers. Dat zouden we doen via het raamcontract van Het Facilitair Bedrijf. Elektrisch rijden verhoogt in het heuvelachtige Brussel het comfort – en dus ook de veiligheid – tijdens dienstverplaatsingen.’

jdb_888037_alain_op_de_fiets.jpg

De mening van Alain:

‘Deze fiets rijdt heel vlot en soepel. Er zitten ook gewone fietsen en plooifietsen in het raamcontract, maar dit is waarschijnlijk de grootste kanshebber.’

 

Volop vergroenen bij VDAB

‘Sinds 3 jaar zetten we bij VDAB volop in op een groener wagenpark’, zegt Alain. ‘We volgen daarvoor uiteraard de omzendbrief en de aanbevelingen van Het Facilitair Bedrijf, maar we gaan bij VDAB nog een stap verder. Het is onze ambitie om tegen 2020 de meest duurzame Vlaamse overheidsinstelling te worden. En dus willen we ook ons wagenpark volop vergroenen en rationaliseren. Telkens er een wagen voor vervanging in aanmerking komt, maken we grondig de afweging of die echt moet vervangen worden. En de voertuigen die we houden moeten zuiniger zijn en nog optimaler worden ingezet. Elke kilometer die je niet rijdt, is er een gewonnen en je hebt geen uitstoot.’

Het wagenpark van VDAB:

  • 89 wagens in totaal.
  • 30 bedrijfswagen voor directie, commerciële medewerkers, het IT-interventieteam en poolwagens.
  • 59 dienstwagens: bestelwagens voor logistieke medewerkers en voor opleidingen.
  • 16% is elektrisch of plug-inhybride. CNG volgt in 2018.
  • Laadpalen op 9 sites.

 

Advies nodig?

Kan je entiteit hulp gebruiken bij vergroenen van de vloot en de mobiliteit? Dan kan je terecht bij Het Facilitair Bedrijf via Facilipunt. Zo is er een premie voor elektrische voertuigen en een financiële tussenkomst voor het opmaken van een vervoersbehoefteplan en een vervangingsplan.

'De stap naar duurzame mobiliteit kan nu gezet worden. Zo dragen we allemaal bij aan het actieplan mobiliteit en de vermindering van de CO2-uitstoot van de Vlaamse overheid', zegt Jelle De Ketelbutter van Het Facilitair Bedrijf.

jdb_888007_opladen_kelder.jpg

De wallbox in de kelder van het Herman Teirlinckgebouw in Brussel.

Reacties

Wij hebben dit reeds een tijdje gelden gedaan

Lapiere Wim - Agentschap wegen en verkeer, afdeling Elektromechanica en Telematica - 13/10/2017 - 04:09

Ook het agentschap van wegen en verkeer heeft zo'n test gedaan .
De testen zijn gedaan geweest van het jaar december 2015.
Toen is de Nissan Leaf als beste uitgekomen.

Wat is wat

Patrick Dejonghe - omgeving - VAC Gent - 13/10/2017 - 05:58

Leuke omschrijving van elk voertuig, maar waarom niet meer uitleg over het voertuig zelf? Is het verboden om te zeggen welke voertuigen de Vlaamse overheid koopt en waarom precies die?

De merken en modellen

Petra Goovaerts - 13 - 16/10/2017 - 11:21

Dit zijn de wagens die getest werden:

1. Hybride elektrische wagen: Volvo V90
2. 100% elektrische bestelwagen: Nissan e-NV200
3. CNG wagen: Opel Zafira CNG

Petra (13)

En elektrische motor?

Alex Ballet - Agentschap voor Natuur en Bos - 13/10/2017 - 06:26

Is het een idee om elektrische motoren in te zetten als dienstvoertuig? Alleszins gemakkelijk in de file en toch een relatief groter rijbereik dan elektrische auto's.

Bij naam noemen

VDS - VMM - 16/10/2017 - 09:49

Waarom de geteste voertuigen niet bij naam noemen. Is het verboden om te zeggen welke voertuigen de Vlaamse overheid koopt en waarom precies die?

Speedpedelec

Hans De Schryver - Agentschap voor Natuur en Bos - 16/10/2017 - 10:43

Een echt alternatief voor autokilometers vormt de snelle electrische fiets (speedpedelec). Een verplaatsing van 20-30km is met dit type fiets eenvoudig doenbaar, en sneller (of minstens even snel voor de iets grotere afstanden) dan de wagen. Zeker tijdens de spits en in de omgeving van filegevoelige gebieden (Antwerpen, Brussel,...

persluchtwagens op komst

Didier Grimonprez - VDAB - 17/10/2017 - 11:00

Reeds 9 jaar volg ik op mijn website www.aircars.tk de ontwikkeling van voertuigen die rijden op samengeperste lucht in tanks onder de zetels. De Airpod, bijvoorbeeld, van het Franse MDI, rijdt tot 150 km ver à max. 80 km/u, vervoert twee personen + 500 liter bagage, en is korter dan een Smart. Je plaatst er 3 op één parkeerplaats, neus tegen trottoir, en stapt uit door de voorruit. Zeer eco, lowtech, licht, wendbaar, goedkoop nl. 7000€, opladen aan stopcontact of via vulstation in 3 minuten. Als alles volgens plan verloopt, weldra op de markt. Tata Motors belooft dezelfde tech voor 2020. Er rijdt al een gehomologeerde vuilniswagen op perslucht in Frankrijk, in samenwerking met Veolia. In het drukke stadsverkeer misschien een goed alternatief voor de dure elektrisch wagens?

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.