Nieuw tolsysteem vanaf 1 april: “Resultaat van intense samenwerking"

Op 1 april start het nieuw tolsysteem voor vrachtwagens
Vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton moeten vanaf 1 april tol betalen als ze over Belgische wegen rijden (Foto: BelgaImage/Bruno Fahy)

“We hopen dat we zo weinig mogelijk boetes moeten uitschrijven. Want dat zou betekenen dat het systeem werkt en dat de sector mee wil”, zegt collega David De Schutter van de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) over de introductie van Viapass, het nieuwe tolsysteem voor vrachtwagens.

viapass.jpgVanaf 1 april moeten vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton uitgerust zijn met een computertje dat op basis van satellietgegevens berekent hoeveel tol ze moeten betalen als ze over Belgische wegen rijden. De drie regio’s - Vlaanderen, Brussel en Wallonië - hebben daarvoor de voorbije vijf jaar intensief samengewerkt. David De Schutter, afdelingshoofd Klantenmanagement bij de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL), heeft vooral het luik ‘inning, handhaving en overtredingen beboeten’ voorbereid, samen met collega’s van VLABEL, maar ook met collega’s uit Brussel en Wallonië en met heel wat privépartners.

 

Veel tijd, veel afstemming

“Viapass is het resultaat van een intense samenwerking. Niet alleen met de collega’s van de andere gewesten, maar ook binnen de Vlaamse overheid, zoals met Mobiliteit en Openbare Werken. Verschillende werkgroepen hebben zich gebogen over het IT-luik, de wetgeving, de inning en handhaving … Omdat we in de verschillende gewesten een uniform systeem wilden, heeft het wel wat tijd gevraagd om alles om mekaar af te stemmen. Zeker op het vlak van wetgeving had elke regio zijn eigen regels”, zegt David De Schutter. Helemaal uniform is Viapass niet geworden: “In Vlaanderen en Brussel is het een belasting en wordt er geen btw op geheven. In Wallonië is het daarentegen een retributie geworden omdat de wegbeheerder geen belastingen mag heffen. En op een retributie moet nu eenmaal wél btw worden betaald.”

 

Belastingen nooit populair

Op IT-vlak was het ook een hele uitdaging om alle systemen op elkaar af te stemmen. “Viapass moest op het platform van VLABEL passen zodat de geïnde heffingen ook daadwerkelijk juist kunnen worden geboekt. Hetzelfde moest natuurlijk gebeuren voor de systemen van de Brusselse en Waalse overheden”, legt collega De Schutter uit.
Om een draagvlak te creëeren is er ook overleg geweest met de transportsector. “Belastingen zijn nooit populair, maar we hebben er alles aan gedaan om de transportsector te overtuigen van het belang van de heffing en hen verzekerd dat het ook zal werken. Wij hopen in ieder geval zo weinig mogelijk boetes moeten uitschrijven, want dat zou betekenen dat het systeem werkt en dat de sector mee wil.”

viapass_belgaimage_benoit_doppagne.jpg

Vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton moeten uitgerust zijn met een computertje dat op basis van satellietgegevens berekent hoeveel tol ze moeten betalen als ze over Belgische wegen rijden. (Foto: BelgaImage/Benoit Doppagne)

 

Collega’s werden controleur

VLABEL staat in Vlaanderen in voor de handhaving. Daar is extra personeel voor aangeworven. “Dat hebben we volledig intern gedaan. We hebben binnen de hele Vlaamse overheid gezocht naar kandidaat-controleurs en ondersteund personeel. En we hebben die ook gevonden, dankzij de goede samenwerking met de verschillende personeelsdiensten”, zegt David De Schutter. Alles samen gaat het om een 45-tal collega’s die vanaf vandaag op pad gaan om vrachtwagens te controleren, om chauffeurs te sensibiliseren en - als het nodig is - te beboeten: “Wie zich niet geregistreerd heeft of niet de juiste apparatuur aan boord heeft, riskeert boetes tot 1000 euro per overtreding. En je kan om de drie uur beboet worden.” Vrachtwagenchauffeurs die in Oostende vertrekken en via Brussel naar Aarlen rijden, kunnen dus drie keer beboet worden. “De boetes zijn in elk gewest even hoog: 1000 euro. Dat kan al gauw oplopen tot 3000 euro.”

viapass_controlevoertuigen.jpg

De controlevoertuigen van de drie gewesten. Links staat de wagen van de Vlaamse Belastingdienst. (Foto: Maarten De Rijk)

 

Blijvende samenwerking

Om de samenwerking blijvend te maken, is er een gemeenschappelijk kantoor in Molenbeek waar collega’s van de drie gewesten samenzitten met de mensen die Viapass coördineren. David De Schutter heeft er alle vertrouwen in: “Het is een groot project waar hard aan is gewerkt en dat goed in de markt is gezet. Het is getest en opnieuw getest. Er zijn nu nog wel wat kinderziektes, maar eens die zijn opgelost, kan het niet anders dan goed werken.” Verwacht wordt dat de kilometerheffing jaarlijks zo’n 750 miljoen euro zou moeten opleveren.

 

 

 

 

 

 

Reacties

Buitenlandse voertuigen

Deraedt Martin - Oost Vlaanderen - 01/04/2016 - 06:20

Geldt dit ook voor buitenlandse voertuigen en zijn die ook uitgerust met dit toestel?

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.