Sociale Dienst grotendeels digitaal vanaf 1 januari 2018

Sociale Dienst grotendeels digitaal vanaf 1 januari 2018

Vanaf 1 januari 2018 zal de dienstverlening van de Sociale Dienst grotendeels digitaal en papierloos verlopen. Er zijn nog wel enkele uitzonderingen.

Deze informatie gaat over vzw Sociale Dienst voor het Vlaams Overheidspersoneel. Daar vallen zo’n 43.000 collega's en gepensioneerden onder. Onder meer De Lijn heeft zijn eigen sociale dienst.

De sociale dienst gaat zijn e-loket intensiever gebruiken vanaf 1 januari 2018. Alle diensten die beschikbaar zijn via het e-loket, zullen alleen nog digitaal verlopen en niet langer op papier. De voornaamste zijn:

  • tegemoetkoming in medische kosten
  • tegemoetkoming in vakantiekosten voor jongeren
  • kortingsaanbod van PlusPas
  • kaarten voor de familiehappening, park in de kijker, events in de kijker
  • sint- en pensioneringsgeschenken
  • inschrijving voor de pensioenvieringen
  • juridisch advies

Door de doorgedreven digitalisering ligt de verantwoordelijkheid om de nodige papieren te bewaren vanaf nu nog meer bij de klant zelf. 
   

Uitzonderingen

Toch zijn er nog uitzonderingen, omdat de Sociale Dienst wil blijven ijveren voor menselijke contacten:

  • individuele en psychosociale hulpverlening door de maatschappelijke assistenten
  • financiële hulpvragen zoals renteloze leningen, de bijzondere en medische bijstand
  • collega’s in het buitenland die geen (Belgisch) rijksregisternummer hebben.

 

Lage drempel

‘We willen de drempel voor onze klanten nog steeds laag houden’, zegt Nicole De Boeck van de Sociale Dienst. ‘Hiervoor werden al behoorlijk wat tussentijdse maatregelen genomen zoals de lancering van maandelijkse administratieve zitdagen in de VAC’s, de dagelijkse zitdagen op de administratieve zetel van de sociale dienst, in combinatie met de zitdagen van de maatschappelijke assistenten.’
 

Aanmelden via het e-loket?

Je kan aanmelden bij het e-loket via deze link. Meer informatie over de verschillende mogelijkheden om in te loggen vind je op de website van de Sociale Dienst.
 

Voordelen

‘De grote meerwaarde is de snelle dossierbehandeling en uitbetaling: die gebeurt binnen de 5 werkdagen, behalve bij interne controle’, legt Nicole uit. ’Het systeem doet willekeurige controles. De klant hoeft ook geen documenten meer over te maken aan de sociale dienst als er geen controle is.’

‘Je kan ook snel en discreet een afspraak maken op een door de jurist opgegeven tijdstip dat voor jou het beste past: tijdens de diensturen, maar ook daarbuiten …  Aanmelden op het netwerk van de Vlaamse overheid is niet nodig: eenvoudig inloggen kan via het internet met laptop of tablet, maar ook via je smartphone.’
 

Wat als het niet lukt?

De Sociale Dienst wil maximaal inzetten op het versterken van de digitale vaardigheden. Mocht je evenwel problemen ondervinden, kan je steeds een beroep doen op telefonische assistentie en persoonlijke begeleiding door personeelsleden van de sociale dienst. Je kan ook worden uitgenodigd op een zitdag. Kan je niet aanwezig zijn, dan zal de maatschappelijk assistent uit de regio contact opnemen.

‘Maar een klant die de digitale weg niet vindt, laten wij uiteraard niet in de kou staan’, zegt Nicole. ‘Dit is wat we met onze visie willen bereiken: aanspreekbaar zijn op betrouwbaarheid en oplossingsgerichte deskundigheid.’

 

Reacties

Het wordt steeds moeilijker

Rita Alpaerts - OVAM - 02/10/2017 - 01:23

Meerdere pogingen heb ik al ondernomen om via e-loket in te loggen in het verleden. Ik heb al zoveel tijd verloren, mensen erop aangesproken, hulp van ICT gevraagd enz ... Steeds met hetzelfde resultaat. Waarom alles zo ingewikkeld maken? Ik weet, veiligheid , papierloos werken enz ... Maar dit is toch echt te gek. Hoeveel tijd moet ik nog besteden aan frustratie en pogingen. Spijtig toch.

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.