Studenten vlot online dankzij Wegen en Verkeer

Studenten vlot online dankzij Wegen en Verkeer
Jeroen Avau (Wegen en Verkeer), Manu Vanhooydonck (Artesis Plantijn Hogeschool) en Pieter Huizinga (Het Facilitair Bedrijf). (Foto: ID/Lieven Van Assche)

12.000 studenten, verspreid over 10 campussen in Antwerpen. Een hele uitdaging om die allemaal toegang te geven tot een vlot werkende digitale leeromgeving. Daarom ging Artesis Plantijn Hogeschool aankloppen bij de collega’s van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Artesis Plantijn Hogeschool maakt voor zijn digitale leeromgeving gebruik van het glasvezelnetwerk van de Vlaamse overheid. ‘Dat is intussen al meer dan 2500 kilometer lang en dient vooral om elektronische verkeersborden, flitspalen, verkeerslichten, camera’s, bruggen en sluizen te laten werken’, zegt Jeroen Avau van het Agentschap Wegen en Verkeer.

‘Voor de Vlaamse overheid is het interessant om het netwerk uit te breiden en de capaciteit ten volle te benutten. Onder meer door aftakkingen voor hogescholen en universiteiten en een heus onderzoeksnetwerk.’

 

Meer dan internet

Studenten, docenten en onderzoekers van Artesis Plantijn Hogeschool hebben via het glasvezelnetwerk van de Vlaamse overheid niet alleen toegang tot het internet, maar ook tot hun bestanden, toepassingen en studiegegevens.

‘Voor ons was het essentieel om de verschillende campussen te verbinden met een eigen netwerk dat ook snel genoeg was’, zegt Manu Vanhooydonck, coördinator netwerken bij Artesis Plantijn Hogeschool.

‘We hebben veel bandbreedte nodig tussen de verschillende sites, bijvoorbeeld voor de data-intensieve projecten van onze onderzoekers en studenten. De capaciteit is een belangrijke factor die mee de doorslag heeft gegeven voor ons’, legt Manu uit. ‘De stabiliteit van het netwerk is eveneens een pluspunt.’  

     

Snelle service

In het verleden waren de campussen van de Artesis Plantijn Hogeschool verbonden via commerciële providers, maar dat ging niet altijd even vlot. ‘Bij eventuele netwerkproblemen hoeven we ons geen zorgen te maken, want het Agentschap Wegen en Verkeer reageert heel snel en stuurt onmiddellijk een aannemer ter plaatse bij glasvezelbreuk’, zegt Manu.
                                        
Ook de flexibiliteit van het Agentschap Wegen en Verkeer is een niet te onderschatten factor. ‘Er wordt rekening gehouden met onze wensen en dat appreciëren we. Een bijkomend voordeel is dat we gebruik kunnen maken van de aanbesteding van het Agentschap Wegen en Verkeer. Dat betekent minder rompslomp voor ons als klant.’

Die flexibiliteit werd ook duidelijk wanneer vier jaar geleden een nieuw scenario opdook. ‘Met de fusie van Artesis en Plantijn moest het design van het glasvezelnetwerk opnieuw onder de loep genomen worden. Sommige campussen werden aan het netwerk toegevoegd terwijl andere sites naar de universiteiten overstapten. Het Agentschap Wegen en Verkeer dacht toen actief met ons mee en samen hebben we een nieuw design gemaakt voor ons netwerk.’

artesis2.jpg

Glasvezel


Waar vind je die 2500 kilometer glasvezel van de Vlaamse overheid? ‘Vooral langs waterwegen, autosnelwegen en bepaalde gewestwegen’, zegt Jeroen Avau van Agentschap Wegen en Verkeer.

‘Vanaf de jaren negentig werd het vroegere kopernetwerk geleidelijk aan vervangen door glasvezel, dat geschikter is voor grotere volumes data’, legt Jeroen uit. ‘Het bleek ook ideaal om de sites van andere entiteiten binnen de Vlaamse overheid te verbinden, zoals die van het Departement Financiën en Begroting of Landbouw en Visserij.'

 

Centrale aankoop

Het Facilitair Bedrijf koopt gezamenlijk capaciteit in en levert dat aan kostprijs aan entiteiten. ‘Op die manier hoeft niet iedere entiteit voor zichzelf een netwerk aan te schaffen maar kan het gewoon inpikken op de centrale inkoop’, legt Pieter Huizinga van Het Facilitair Bedrijf uit.

‘Een belangrijke voorwaarde om gebruik te maken van het netwerk is dat de entiteit niet te ver van de glaskabel ligt. Anders kunnen de kosten wel eens hoog oplopen. Daarom is het belangrijk om vooraf de terugverdientijd te berekenen en te zien of het nuttig is.'
 

Minder kosten

Ook bij Artesis Plantijn Hogeschool speelde het prijskaartje een rol. ‘De maandelijkse recurrente kosten liggen meestal lager dan bij commerciële providers’, zegt Manu Vanhooydonck.

‘De Vlaamse overheid heeft ook in verschillende fases geïnvesteerd zonder extra upgradekost voor ons. Daarnaast konden we ook een beroep doen op financiering van het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie.’
 

Nog samenwerking

‘Dankzij de ligging van Artesis Plantijn in het centrum van Antwerpen konden we alle campussen over het Vlaamse glasvezelnetwerk gemakkelijk verbinden’, voegt Jeroen Avau eraan toe. ‘We wisselen ook met de Stad Antwerpen glasvezel uit. Dat heeft als groot voordeel dat we minder moeten graven. De stad gebruikt op haar beurt ons netwerk om verkeerslichten en camera’s op afstand aan te sturen.’

 

Ruim op voorhand inplannen

Niets dan voordelen dus? ‘Wanneer we een nieuwe campus willen aansluiten op het netwerk, moeten we dat wel ruim op voorhand inplannen’, zegt Manu Vanhooydonck. ‘Het proces sleept soms langer aan omdat je samenwerkt met een overheidsbedrijf. Begrotingen opmaken, vergunningen aanvragen, het vraagt nu eenmaal veel tijd en administratie. Maar aangezien we alles tijdig inplannen, ervaren we niet al te veel problemen.’

Meer informatie over het aanbod aan netwerkdiensten van het Facilitair Bedrijf en Het Agentschap Wegen en Verkeer vind je op hun gezamenlijke website: www.overheid.vlaanderen.be/netwerkdiensten

 

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.