COLUMN: Kafka, nu ook radicaal digitaal

Veerle
Foto Lieven Van Assche

Na 35 jaar sta ik nog steeds te kijken van mijn eigen naïviteit. Zo leefde ik lange tijd in de waan dat digitaliseren en tijd besparen synoniemen zijn. Tot ik afgelopen maandag nog eens thuis aan het werk ging.

9 uur: De Vlaamse overheid wil me weer niet vandaag. Het lukt me niet om verbinding te maken. 2 x 12 verschillende schermen met bijna 25 boodschappen doorlopen. Dat duurt telkens maar 5 minuutjes, maar daardoor start ik toch al 10 minuten later dan gepland.

9.10 uur: Ik moet mijn telewerk nog aanvragen. Op naar personeelssysteem Vlimpers, mijn favoriete prehistorische digitale applicatie, die nog denkt als een computer van 20 jaar geleden met zijn honderden tussenstapjes. Gelukkig wordt er tegen later dit jaar aan een opvolger gewerkt. 

Klein verzoekje alvast voor de makers: een automatische koppeling van Vlimpers met je Outlookagenda. Vrijdag had ik geen tijd om mijn telewerken en werklocatie in mijn agenda te zetten, dus dat moet ik nu nog doen.

9.20 uur: Helaas, mijn Outlook wil niet laden. Na vijf minuten wordt het me duidelijk dat ik mijn wachtwoord moet ingeven, maar dat het bewuste schermpje niet automatisch verschenen is.

9.25 uur: Ik kan eindelijk aan mijn werk beginnen: mijn artikel van vandaag op de 13-site zetten. Maar Sharepoint, het systeem waarin onze werkdocumenten opgeslagen zitten, hapert weer. Gelukkig lukt het een halfuur later en krijg ik mijn stukje online.

Van Sharepoint krijg ik vaak een slecht humeur. Dat ding is voor onze redactie een ramp: vanuit de webapplicatie kan je geen foto’s opladen op de site of in Photoshop, filmpjes zijn te zwaar en moeten we ergens anders opslaan…

Eerlijk? Het is echt geen verbetering tegenover onze vroegere gemeenschappelijke werkschijf. Al je werkmateriaal gebruiksvriendelijk op één digitale plek bewaren, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Waar de Share van komt, is me trouwens helemaal niet duidelijk. Meerdere keren kregen we van de helpdesk te horen dat het niet de bedoeling is dat mensen van buiten onze entiteit toegang hebben tot onze documenten. Terwijl we de 13-planning delen met collega’s van Agentschap Overheidspersoneel en Informatie Vlaanderen. Intussen is het GoogleDocs to the rescue.

11.11 uur: Ik moet een foto bestellen voor een 13-artikel. En dus moet ik eerst een offerte vragen aan onze fotograaf en die naar de boekhouding sturen met een inkoopordernummeraanvraag, die dan met dat inkoopordernummer een ontwerpbestelbon maakt en die naar ons doormailt. En die mailen wij dan weer naar de fotograaf van dienst.

Dat moet toch eenvoudiger kunnen? De collega’s van Vereenvoudiging hebben daar een hele reeks goede tips voor! Zeker lezen: 'Ontwerp intuïtieve toepassingen' en 'Gebruik heldere taal'.

13.20 uur: O ja, ik heb nog een vraag over loopbaanonderbreking. Dus maak ik een 'case' aan in Vlimpers. Vroeger kon ik met die vraag gewoon bellen naar Regine, Eline en de anderen van onze toenmalige MOD. Eén telefoontje en wat later kreeg je met veel warmte een antwoord. Geen klachten over de collega’s van het Gemeenschappelijk Dienstencentrum Personeel, want ik ben altijd al uitstekend geholpen geweest. Maar er gaat niks boven persoonlijk contact.

14.32 uur: En hop, mijn connectie valt even weg. Weer 5 minuten vloeken voor ik verder kan.

15.56 uur: Een klusje dat ik lang voor me uitgeschoven heb: ik moet geld terugvragen via OraFin omdat ik vlak voor de Sportdag lastminute het geld voor een online tool voor liveverslaggeving op de 13-site had voorgeschoten. Dat kon alleen met een creditcard, en die is er niet in ons departement.

Na eerdere commentaren van collega’s als ‘ik denk dat ik me van een brug ga gooien’ en ‘je betaalt het bijna liever zelf’, ben ik voorbereid. Toch ben ik bijna een uur bezig met uitvissen hoe OraFin werkt. Gelukkig heeft collega Jimmy van het team Financiën een filmpje gemaakt, waardoor ik er uiteindelijk wel uit raak.

Noot: Eigenlijk was dit mijn maandag niet (helemaal). Ik heb gewoon alles van de voorbije weken samengenomen om aan te tonen dat je absurd veel tijd verliest met randdetails. En omdat ik veel mensen hoor klagen. Ik wil niemand met de vinger wijzen. Ik weet best dat iedereen zijn best doet en roeit met de riemen die hij heeft.

Maar toch een oproep: maak het mij makkelijk. Verlos mij van die digitale kafka en maak het mij en mijn collega's gewoon makkelijk. Zorg ervoor dat we het werk kunnen doen waarvoor we betaald worden. Zonder frustratie. Zonder procedures van een halfuur. Met ict die werkt. Dank bij voorbaat!

 

Reacties

INDERDAAD

Liesbet De Weder - ABB - 10/03/2017 - 03:31

Dank je voor dit artikel. De vele verschillende digitale toepassingen waarmee we verondersteld worden te werken, zijn inderdaad niet simpel. Vooral als je een toepassing maar af en toe eens nodig hebt, ben je dan alweer vergeten hoe het werkt. Het meest frustrerend vind ik de 'cases' in Vlimpers. Helemaal niet gebruiksvriendelijk, en het gebrek aan persoonlijk contact is echt een groot manco. Mijn collega's en ik vragen ons af of de Vlaamse overheid ons eigenlijk liever wil ontmoedigen om nog een vorming of opleiding te volgen... En dan beschouw ik mezelf nog als redelijk digitaal geletterd, ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen binnen en buiten de Vlaamse overheid allemaal nog veel minder evident is. Inclusie?

Zo herkenbaar

Guy Lambrechts - Departement Landbouw en Visserij - 10/03/2017 - 03:36

Allemaal zeer herkenbaar en dan had je nog geluk dat je geen reservering via Facilipunt moest doen want dan had je je federaal token ook nog nodig gehad.
Of een buitenlandse zending aanvragen waarvoor je vroeger aan een simpel formuliertje genoeg had, moet je nu én e-mail, én Vlimpers, én Outlook, én Facilipunt én Sharepoint allemaal gebruiken, mogelijk telkens met andere login en paswoord en tussendoor nog één en ander afdrukken, inscannen .....

Zo herkenbaar

Hilde Verboven - Onroerend Erfgoed - 10/03/2017 - 06:27

Ik steun jouw oproep vor het volle pond! Bureaucratie vervangen door gedigitaliseerde bureaucratie, blijft buraeucratie. Ik zou ook graag meer tijd besteden aan echt werken. Soms is het zo makkelijk om even de telefoon te nemen, een vraag te stellen en on the fly een antwoord te krijgen. Gewoon efficiënt.
Orafin en Sharepoint zijn het ergst. Zo gebruisonvriendelijk kun je het niet bedenken.

Goed nieuws!

Mieke De Meester - Agentschap Overheidspersoneel - 12/03/2017 - 09:47

Dag Veerle,

fijn om te lezen dat je zo uitkijkt naar de vernieuwing van jouw favoriete prehistorische applicatie Vlimpers! Want ik heb alvast goed nieuws voor jou: je zal niet tot 2020 moeten wachten op de nieuwe Vlimpers. In 2017 maken we vanuit het Agentschap Overheidspersoneel al werk van de vernieuwing van de Kern HR-module als eerste opstap naar een vernieuwd personeelssysteem. Bij de eerste upgrade (begin april) zal je daar nog niet zoveel van merken, maar in de loop van het jaar komen er heel wat nieuwe functionaliteiten bij om de Selfservice gebruiksvriendelijker te maken. Iets om naar uit te kijken dus! (En om in 13 iets over te schrijven binnenkort :-) )

Bedankt ook voor je appreciatie voor de collega's van het Dienstencentrum Personeelsadministratie. Ook zij missen het persoonlijk contact soms, maar bezorgen jou het antwoord op je vraag zeker met evenveel warmte!

Terug naar de tijd van potlood en papier?

Nevens Hendrik - Agentschap Wegen en Verkeer - 13/03/2017 - 08:48

Als ouwe rot in het vak wil ik Veerle gerust eens meer vertellen over de toestanden van 40 jaar geleden, naar de tijd van potlood en papier, carbons en pelurepapier, stencilmachines enz.... Zeven typistes per afdeling die handgeschreven brieven, bestekken en andere documenten overtikten, medewerkers die documenten van buitendiensten overschreven en samentelden, een hele dag lang, met een mechanische rekenmachine, aanbestedingen narekenen met twaalf personen tegelijk, knippen en plakken (letterlijk) aan dringende bestekken, gestencilde bestekken bijeenrapen rond de tafel. .....

Deze ouwe rot heeft heel de digitalisering heel erg omarmt, vanaf de eerste mainfraims, de eerste databases in Dbase III tot Orafin en eDelta, omdat hij niet terug wil naar de tijd van de Jomme Dockxen. Ik neem er de ongemakken bij die af en toe opduiken. En ja, de stencilmachine en de typmachines van weleer blokkeerden ook wel eens.

Herkenbaar

Depooter Jimmy - DKB - 13/03/2017 - 09:13

Mooi geschreven artikel en merci om te verwijzen naar mijn filmpje :-). Het is heel herkenbaar, de systemen zijn best bruikbaar en krachtig, maar je moet ze veelvuldig gebruiken om ze onder de knie te krijgen en gezien hoeveel platformen en ICT-systemen we moeten gebruiken, wordt alles één groot kluwen.

Digitale en niet digitale kafka

Verhalle Filip - VMM - 13/03/2017 - 11:25

Digitale kafka: heel herkenbaar en het wordt er niet beter op. Paswoorden: een tiental verschillende paswoorden om interne en externe bronnen te raadplegen... elk met een eigen formaat, toegelaten en verboden tekens, eigen vervaldatum. Vermenigvuldig dat nog eens voor alle accounts van onlineaankopen die een even grote wildgroei kennen als de talrijke klantenkaarten die mijn portefeuille driedubbel dik maken. Allemaal om veiligheidsredenen... terwijl je om dit alles te beheersen gedwongen wordt alles bij te houden op een post-it of in je smartphone. Veilig? Maar er schijnt beterschap te komen: de eID of je smartphone zou hierin de sleutel spelen. Nu lijkt me dat evenmin een ideale oplossing. De eID of smartphone als passe-partout toegang tot alle financiele, medische, klant- en werkgerelateerde zaken? Altijd bij zich te hebben en volledig onthand te zijn bij verlies, diefstal of beschadiging... . Een werkbaar midden tussen te weinig en te veel kaarten, paswoorden, gekoppelde applicaties... is blijkbaar geen evidentie, maar alle complexiteit afwentelen op de 'klant' is dat evenmin.

Paswoorden beheren? --> keepass

Bart Nelis - DKB / Communicatie - 14/03/2017 - 04:35

Het beheren van passwoorden is indd. niet evident. Zelf gebruik ik keepass portable: installeerbaar op m'n laptop zonder admin rechten. Ik sla al m'n werk gerelateerde wachtwoorden daarin op - versleuteld achter één wachtwoord (dat ik dan inderdaad niet mag vergeten). De tool voorziet in copy paste bare gebruikersnamen, paswoord en evt. custom velden zoals gekoppeld e-mail adres. Ik houd via m'n gratis dropbox account een backup bij in de cloud.

Adjunct van de Directeur aangewezen als Vlaamse Commissaris...

Alain Maricou - Vastgoedtransacties Roeselare - 13/03/2017 - 12:54

Veerle,

Het doet deugd te lezen dat er nog anderen zijn die sakkeren op het kanonschieten op muggen via digitale weg in onze administratie. Inderdaad als ik als Commissaris alles volgens de 'boekjes' - wel te verstaan - wil doen, als ik op de baan ga, moet ik invullen: Vlimpers, mijn Outlookagenda, mijn kilometerboekje en niet vergeten uit te prikken aan onze digitale klok en ook nog zorgen dat mijn telefoon doorgeschakeld is op mijn GSM. De vijf stappen van het rampenplan, zeg ik dan... een ambtenaar die in zo'n systeem moet werken is uiteraard uiterst mobiel, razend efficiënt, enthousiast, overal inzetbaar enzovoort enzovoort.
Toen ik weeral eens vergeten was uit te prikken en ik de dame van de prikklok moest contacteren hierover, vroeg ze me wat ik vond van het Vlaamse systeem.
Toen ik zei dat ik last had van deze digitale diarree (in West-Vlaanderen zeggen wij dat anders: "ik krijg er het vliegend sch... van"), werd het heel stil aan de lijn.
Van bovenuit vonden ze waarschijnlijk dat te veel menselijk contact schadelijk is en bij mij die digitale virussen met gekende diarree veroorzaakt had, want zie: de dame van de prikklok is niet meer. Je moet nu een formulierke via digitale weg indienen.
Ja, van digitaal zou je op den duur radicaal worden, maar Veerle heeft mijn hart gestolen, want er is toch ten minste één mens op deze wereld die last heeft van diezelfde digitale kwalen als ik. Een beetje menselijke warmte kan deugd doen, ook al is het via digitale weg ;-)

Touché

P. Vandenberghe - DKB - 14/03/2017 - 09:43

Je bent er eigenlijk nog veel vergeten, bv. de recente Mobile Iron switch waardoor je plots een aantal dingen niet meer kunt doen op je smartphone. Alweer zo'n voorbeeld van een ingenieurscultuur die niet aan user stories denkt, zelfs anno 2017, is dan mijn indruk. Maar je raakt vooral een gevoelige snaar wat het onpersoonlijke betreft. Dat heb ik vorig jaar bv. ondervonden bij een arbeidsongeval. Met de procedurisering kan men nu veel beter statistieken en andere managementcijfers trekken, ongetwijfeld, maar het is onderhand aliënerend, niet? Ik denk dat men zwààr overschat hoe vermoeiend al die veranderingen opgeteld zijn, of het nu gaat over reorganisaties of digitaliseringen. Overdreven focus op abstracties, te weinig focus op het menselijke?

Mobile Iron...

Naam bekend bij... - Kabinet Bourgeois - 16/03/2017 - 04:17

Ik moet hier bij ons al een week lang het ene na het andere probleem vaststellen, na de Mobile Iron aanpassing (die amper impact "zou" mogen hebben). Ik kan hier echt niet mee lachen, heb wel betere zaken te te doen.
Ook op m'n eigen smartphone stel ik nu dezelfde gebreken vast, die ik op andere toestellen heb kunnen vaststellen na meldingen van collega's...

Sharepoint, dat zorgt sinds de opstart voornamelijk voor gevloek, en veel vertraging (waarbij ik dan telkens moet assisteren). De foutmeldingen met 0,0 zinnige uitleg. Allerhande beperkingen die er vroeger niet waren, zijn er nu plots wel met Sharepoint. De synchronisatie tool (Upload Center) waar er amper wat aan geprogrammeerd is samen met de Onedrive Sync. tool...
En dat is allemaal te wijten aan Microsoft, die met de werking van Sharepoint zo ver weg zit van de werking van het vertrouwde Windows besturingssysteem... Waarom Microsoft ook geen moeite heeft gedaan, om een deftig fout meldingssysteem te programmeren, snap ik ook niet.
Gelukkig zijn er nog enkele goede zaken aan Sharepoint, zoals zoeken naar woorden, die in documenten staan. Ook de toegang tot bestanden via mobile toestellen, is een plus punt (al kan dit wel nog beter) en er zijn nog wel pluspunten, anders was er bij ons al lang de stekker uit getrokken.

Orafin, Vlimpers... ik moet er gelukkig niet vaak mee werken, maar deze mogen ook wel eens gebruiksvriendelijker worden, maar hier wordt aan gewerkt lees ik hier :)
CMDB, da's een van de betere producten, voor diegenen die ermee werken.

mijn mening voor de toekomst op vlak van digitalisering/ICT bij de VO: meer eenheid, meer visie, meer inspraak van diegenen die er mee moeten werken.

Digitaal werken - eenvoudig aanmelden?

Stefanie Kerkhof - Het Facilitair Bedrijf - 16/03/2017 - 04:26

Digitaal werken is altijd een beetje spannend hé? Ik merk het zelf ook heel vaak! En dan ben ik er nog wel zelf zo een die dagelijks probeert om digitaal werken zo eenvoudig mogelijk te maken. Maar we zijn er nog lang niet hé?
Mag ik jullie alvast een tip geven waardoor het mogelijk net iets makkelijker wordt? Bij toepassingen waar je kunt aanmelden met eID of met federaal token kun je meestal ook aanmelden door een code te gebruiken die je in een app op je smartphone krijgt of via sms op je telefoon. Die telefoon heb je meestal wel bij de hand toch? Je activeert die dingen 1 keer en dan kun je ze gebruiken zonder dat je je eID of je federale token nodig hebt. Superhandig! Al zeg ik het zelf. Werkt ook bij Facilipunt bijvoorbeeld!
En als je op VPN zit thuis (of elders) dan moet je ook niet apart aanmelden bij Facilipunt. Het feit dat je een VPN-connectie hebt gemaakt, is voldoende om je door te laten naar Facilipunt.
Wat je moet doen om die code in je app of via sms te gebruiken, hebben we proberen uit te leggen in stappenplannen. Je vindt hier:
- Via een app: https://overheid.vlaanderen.be/aanmelden-met-beveiligingscode-via-mobiel...
- Via een sms: https://overheid.vlaanderen.be/aanmelden-met-beveiligingscode-via-SMS
Als jullie hier nog verzuchtingen, tips, ... over hebben, laat ons dat dan zeker weten! Je mag mij altijd een mailtje sturen of naar mijn collega's via gebruikersbeheer@vlaanderen.be.
En als jullie problemen ondervinden om aan te melden met deze oplossingen dan wordt je door de collega's van 1700 zeker geholpen!
En ondertussen proberen wij het digitaal werken echt eenvoudiger te maken! Da's beloofd!
Groetjes van de productmanager van Toegangsbeheer ;)

Liesbet De Weder - ABB - 17/03/2017 - 10:13

Beste Stefanie, met alle respect voor je constructieve en goedbedoelde antwoord, maar ik vind dit een beetje 'kluitje in het riet' en niet echt een fundamenteel antwoord. Enkele bedenkingen:
1) Niet iedereen heeft een smartphone. Als er een gemakkelijke app bestaat waarmee we verondersteld of aangeraden worden te werken, dan zou de werkgever iedereen een smartphone moeten geven.
2) Ik heb nu wel een smartphone, maar na anderhalf jaar is die blijkbaar al zodanig 'verouderd' dat ik er geen nieuwe apps meer kan opzetten. Te weinig geheugen. En ik heb ook geen zin om mijn persoonlijke apps, die ik nuttig vind en vaak gebruik, eraf te zwieren om een app voor het werk te installeren.
3) Een code. Nog maar eens een code. Die je dan ook weer moet onthouden. Sorry, maar ik word al moe als ik eraan denk.

Dat ligt nu natuurlijk niet aan jou of aan de VO, maar het is volgens mij gewoon te veel geworden met al die verschillende digitale toepassingen. Want ook buiten het werk is het een en al logins en accounts en codes en paswoorden dat de klok slaat. Van bank over school over dienstencheques over mutualiteit over vakantiekampen over tax-on-web... enz. Ik denk dat dat echt onderschat wordt door de mensen die professioneel bezig zijn met computers en digitale zaken, dat het voor veel mensen echt niet evident is om dat allemaal bij te houden. Ik vrees dat we hierin echt wat aan het doorslaan zijn.

Code hoef je niet te onthouden

Stefanie Kerkhof - Het Facilitair Bedrijf - 18/03/2017 - 03:57

Heel begrijpelijk en terecht hoor! We moeten dat allemaal eenvoudiger kunnen maken. En dat is net wat mijn collega's en ik echt proberen te doen! Dus als je concrete voorbeelden hebt of ideeën hoe je het graag zou willen, laat dat dan zeker weten! We kunnen steeds goeie tips gebruiken!

Nog een kleine praktische reactie: die codes hoef je niet te onthouden, dat is net het gemak! Zo'n appje toont een code, je gebruikt die een keer en daarna wordt een volgende code getoond. En om de code via sms te gebruiken, heb je geen appje nodig. Maar het werkt wel op dezelfde manier: je krijg een code via sms die je een keer kunt gebruiken. Bij een volgende keer krijg je een nieuwe code. Wil je graag dat we je er mee op weg helpen? Je mag me gerust een persoonlijk mailtje sturen hoor (stefanie.kerkhof@bz.vlaanderen.be).

Ja, inderdaad herkenbaar

De Bruyne - Maritieme Toegang - 17/03/2017 - 11:38

Net dit item doorgekregen van een collega met de opmerking 'Heel (h)erkenbaar!'
En inderdaad in dit artikel staat nu net wat hier regelmatig op de werkvloer opgemerkt wordt.

En inderdaad niet meer terug naar potlood, papier en stencils. Maar een paar jaar terug deden we ook al veel digitaal maar er was nog persoonlijk contact en sommige zaken gingen toch iets vlotter.

Mooie vooruitzichten ... maar vergeet niet menselijk te blijven

P. Vandenberghe - DKB - 24/03/2017 - 03:08

Mooie reacties van Mieke en Stefanie hier ... maar terwijl er aan die "brave new world" ;-) wordt gewerkt wil ik graag aanbevelen om de HUIDIGE realiteit through the line coherent te houden.

Een voorbeeldje : ik wilde een foutje signaleren in Vlimpers maar kreeg zopas een foutmelding voor vlimpers@vlaanderen.be ... ECHTER dat is wel het e-adres dat je te zien krijgt als je klikt op http://vlimpers.vonet.be/nlapps/docs/default.asp?id=1451 met daaronder de link http://vlimpers.vonet.be/nlapps/org/default.asp?t=emp&id=vlimpersteam en daar het verouderde e-adres ... Parallel aan pagina 1451 houdt men ook http://vlimpers.vonet.be/nlapps/docs/default.asp?fid=1482 in de lucht met daar onderaan dezelfde link en dus hetzelfde e-adres. Beide infopagina's kreeg ik te zien via VLIMPERS zelf. Dus dat zit structureel fout, men had dat e-adres nooit zomaar uit de lucht mogen halen.

vlimpers.klantendienst@vlaanderen.be was blijkbaar een tijdlang het alternatief maar geeft nu ook een foutmelding ; nochtans het was nog in gebruik in januari 2017. Wat is dan het alternatief ? Welnu als ik naar het Outlook adresboek kijk geraak ik het spoor pas echt bijster want daar staan maar zeer veel Vlimpers-e-mailadressen in waarvan je weet dat ze niet meer werken. HB kan daar niets aan doen, de Vlimpesmensen moeten zelf aanvragen ze te verwijderen.

Wat dàn te doen? Doordat men er (1) een doolhof van maakt en (2) bovendien de eigen generieke mails ook NIET ONDERTEKENT MET DE NAAM VAN EEN LEVENDE PERSOON kan ik zelfs niet op zoek gaan naar iemand menselijk om welk probleem dan ook aan te melden.

Dit alles gaat dus niet over het geweldige systeem van de toekomst maar om de modder van vandaag.

De Gebruiker Centraal ? Kwaliteitszorg through the line ? Hm. Ik voel me steeds verder in een moeras wegzinken. En dat alles dus terwijl in Nederland Youp Van 't Hek en in België VRT Radio één de onmenselijkheid van call centres e.d. aan de kaak stelden. Wat geleidt heeft tot bv. wettelijke regelingen voor telecomfirma's. Wier service we zienderogen vooruit zagen gaan.

Laat ons hopen dat de burnout- en welzijnsproblemen niet radicaal digitaal en ultiem anoniem gaan worden opgelost.

Nabeschouwing

P. Vandenberghe - DKB - 28/06/2017 - 04:47

Terzijde, na een ticket te hebben geopend en daar een onjuiste reactie op gekregen te hebben met in dezelfde minuut een afsluiting, waardoor ik een nieuw ticket moest aanmaken ... Een aanrader is om even stil te staan bij de aanbevelingen van prof. Macnamara over het installeren van een luistercultuur in organisaties Zie bv. dit artikel uit 2015 en de links daar - http://communicatie.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=1233 - of zie zijn recente aanbevelingen (2017) aan de Britse regering via http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/pdf/MacanaraReport2017.pdf (de managementsamenvatting staat op blz. 11).

Reactie toevoegen

Uw bericht wordt door onze redactie bekeken voor het op de site wordt geplaatst

Anonieme reacties worden niet gepubliceerd. We behouden het recht om lange reacties in te korten.